Herkennen en gesprek alcohol en drugs bij leerlingen
Training: deskundigheidsbevordering voor professionals
Professionals zoals huisartsen, docenten, jongerenwerkers, jeugdhulpverleners en wijkteams krijgen tijdens deze deskundigheidsbevordering kennis aangereikt over alcohol en andere middelen, gamen en gokken. Daarnaast ontwikkelen zij vaardigheden om problematisch gebruik te signaleren en leren zij hoe zij hierover het gesprek kunnen aangaan binnen hun werksituatie.
Doel
Deze interventie richt zich op het vergroten van de kennis en vaardigheden van professionals rondom middelengebruik, gamen en gokken. Na de training heeft de deelnemer inzicht in de effecten en risico’s van deze thema’s en praktische handvatten om preventief en signalerend te handelen.
Werkwijze
De deskundigheidsbevordering wordt aangeboden als in-company training op locatie (1 tot 4 dagdelen) of via een online klaslokaal.
Thema’s die aan bod kunnen komen
- Genotmiddelen, gamen, gokken en overmatig computeren: effecten en gevolgen.
- Signaleren van problematisch gebruik en risicogedrag.
- Gesprekstechnieken, met focus op motiverende gespreksvoering.
- Praktische toepassing met didactische werkvormen zoals rollenspellen, quizzen, Kahoot, signaleringslijsten en beeldmateriaal.
De cursus wordt op maat aangeboden en afgestemd op de specifieke behoeften en praktijksituatie van de deelnemers.
Resultaat
Na afloop van de training:
- heeft de deelnemer kennis van middelen, effecten en gevolgen.
- kan hij/zij problematisch gedrag signaleren op het gebied van middelengebruik, gamen en gokken.
- is hij/zij in staat een gesprek te voeren met de doelgroep, met behulp van motiverende gespreksvoering.
- kent de deelnemer het aanbod van Brijder Jeugd en de relevante verwijsmogelijkheden.