Nieuwe campagne: 'Doei Tabaksindustrie'

Een rookvrije generatie? Dat was de bedoeling. Tot de e-sigaretten met smaakjes op de markt kwamen.  KWF, het Longfonds en de Hartstichting maken zich zorgen en starten daarom de campagne ‘Doei Tabaksindustrie’.

Veel jongeren onder de 18 zijn zich er niet van bewust dat de tabaksindustrie hen probeert te verleiden met alternatieven

De campagne is bedoeld om er samen met jongeren voor te zorgen dat de tabaksindustrie geen plek meer heeft in de samenleving. Toch maken veel jongeren gebruik van zogeheten vapes (e-sigaretten) die door de tabaksindustrie als het gezondere alternatief worden aanbevolen. Veel jongeren onder de 18 zijn zich er niet van bewust dat de tabaksindustrie hen probeert te verleiden met deze alternatieven, aldus de fondsen.

Dat veel jongeren zich nauwelijks bewust zijn van die verleiding, maakt hen een makkelijk slachtoffer van de tabaksindustrie. ”Deze industrie doet er alles aan om kinderen te laten beginnen met roken. Bijvoorbeeld door producten te ontwikkelen zoals e-sigaretten en vapes met aantrekkelijke smaakjes.” Jaarlijks overlijden alleen al in Nederland zo’n 20.000 mensen aan de gevolgen van roken.