Communicatie anno corona

Sinds 15 maart 2020 is de wereld veranderd. Ook op het gebied van communiceren. Opeens gaan veel afspraken per telefoon, beeldbellen, skype en ga zo maar door. De face to face contacten nemen af. Blijft dit in de toekomst ook zo of gaan we toch straks, als het weer kan, terug naar de face to face contacten?

Op het werk

Van de ene op de andere dag mochten wij op het werk alleen de kinderen zien die een vaccinatie nodig hadden. Of waarvan de afspraak zo belangrijk was dat er niet langer gewacht kon worden. De rest van de consulten belden we af en stelden we uit. Op het moment dat ik dit schrijf, zien wij met name de kinderen in de leeftijd 0-15 maanden. En plannen we de afspraken voor de 3- en 4–jarigen weer in.
Deze kinderen worden gezien vanwege de ogentest en de vaccinatie. De rest van de consulten, zoals de 8 maanden baby’s en 2-jarige kinderen doen we telefonisch. En in overleg met de ouders kijken we of er alsnog een afspraak gepland gaat worden. De ouders zijn onze ogen en oren geworden.

Eigen ervaring

Helaas had ik zelf in de coronaperiode intensief contact met de kinderarts. Alle afspraken en uitslagen waren telefonisch. Nu ben ik opgeleid in het oppikken van signalen. En ervaarde ik de afspraken als redelijk. Toch is redelijk niet goed. Ik merkte aan mijzelf dat ik toch, vooral kleine, vragen niet stelde omdat ik letterlijk een afstand voelde. Vragen die ik in de spreekkamer wel gesteld had aan de kinderarts. Deze ervaring neem ik, als jeugdverpleegkundige, dan ook mee in mijn gesprekken met ouders.

Andere zorg

Nu de face to face contacten weer toenemen, merk ik ook dat de andere manieren van communiceren voor een deel zullen blijven bestaan. De telefonische contacten, zowel met als zonder beeld, gaan we vaker inzetten. Hierbij zullen wij, zorgverleners, leren op een andere manier te communiceren. Bij de huisarts zien we het ook al vaker gebeuren. Bijvoorbeeld een foto opsturen als je een vraag hebt over een plekje op de huid.

Door het coronavirus is de wijze van communiceren op het gebied van zorg in een sneltreinvaart aan het veranderen. De nieuwe vorm heeft ook zeker zo zijn voordelen. In sommige situaties is het efficiënter en tijdtechnisch sneller. Ook is het soms fijn om bepaalde vragen via een telefoon, chat of anoniem te kunnen bespreken. In plaats van een geregistreerde afspraak.

Chatfunctie

Voor jongeren bestaat al langer de landelijke chatfunctie met de GGD: Jouwggd.nl. In het najaar lanceren we een chatfunctie in de kop van Noord-Holland voor zwangere vrouwen. En voor ouders met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar. De chatfunctie werkt via de groeigids app. De papieren groeigids blijft bestaan, maar is ook digitaal te bereiken met allerlei extra functies waaronder de chatfunctie. Hier is het mogelijk om vragen te kunnen stellen. Dit kan zowel met je eigen naam als anoniem. Een nieuwe vooruitstrevende stap in het digitaliseren van de jeugdgezondheidszorg!

Wennen

Als laatste wil ik jullie meegeven, stel gewoon je vragen door de telefoon. De GGD is altijd beschikbaar voor vragen. En ja, niet alleen voor de grotere vragen en onderwerpen waar je zorgen om hebt. Maar ook juist voor die kleine vragen waar je gewoon even over wilt sparren.  
De wereld verandert. De GGD verandert. Maar één ding is onveranderd; we zijn er voor de ouders, hoe klein je vraag ook is.

Wie weet spreek ik jullie een keer via de chat!

Franca