U bevindt zich hier

Onze opvoedbloggers


Danielle Snip
Getrouwd met Louis, moeder van Nienke en Bart en werkzaam als trainer en opvoedcoach bij de GGD. Bloggen is mijn nieuwste uitdaging!


Franca Peerdeman
Jeugdverpleegkundige. Ik ben getrouwd met Martijn, moeder van Naud en Jins. En nu ook een opvoedblogger om belevenissen met jullie te delen.

 


Sanny Kuijper
Jeugdverpleegkundige. Ik ben bewust alleenstaande moeder van dochter Isis.

 

 

Corona en activiteiten in en om huis

Het coronavirus: wat kan ik ermee?

“Mijn zoontje blijft maar vragen stellen over het coronavirus. Alles wil hij weten en hij droomt er zelfs over! Hoe kan ik hem geruststellen?”
Aan de telefoon spreek ik met een moeder, die zich zorgen maakt over haar zoontje van 9 jaar. Haar zoontje lijkt erg onrustig en de moeder vertelt dat zij dit eigenlijk ook wel is. Het zijn onzekere tijden. Voor ons als volwassenen, maar zeker ook voor onze kinderen.
Door de maatregelen die 15 maart jl. zijn ingegaan, verandert er veel. Ik merk dit zelf ook. Al mijn trainingen zijn on hold gezet, afspraken met ouders zijn afgezegd of vinden telefonisch plaats en overleggen doen we per mail en/of skype.
Voor kinderen verandert er momenteel ook veel. Ineens mogen zij niet meer naar school, sportwedstrijden en trainingen gaan niet meer door, kinderfeestjes worden afgezegd, opa en oma kun je even niet bezoeken en een uitje naar de bioscoop kan ook niet meer zomaar.
Het roept veel vragen op bij kinderen en soms zijn kinderen teleurgesteld of bang door deze situatie. Dat vraagt best iets van jou, als ouder. Regelmatig heb ik de vraag gekregen hoe je nou het beste om kan gaan met de vragen en onzekerheden die je kind heeft.

Goede voorbeeld geven

Ineens mogen we elkaar niet een hand geven, moet je niezen of hoesten in je elleboog en wassen we nogal vaak onze handen. Zomaar een aantal maatregelen waar we mee te maken hebben gekregen. Het is goed voor kinderen om te weten waarom deze maatregelen worden genomen en dat jij deze niet zelf hebt bedacht maar deskundige mensen. Het is voor iedereen even wennen, maar door het vaak te doen wordt het een nieuwe gewoonte. Kinderen nemen vooral veel over van wat ze zien dat jij doet, dus geef het goede voorbeeld!

Zieke kinderen in de klas

De afgelopen periode zullen er vaker kinderen ziek zijn geweest in de klas. Dat is iedere winter zo, maar in deze periode is het tóch anders. “Zou hij het coronavirus hebben?” is wat ik veel om me heen hoorde. Niet alleen van kinderen, maar juist ook van volwassenen.
Een hele poos werd er luchtig over gedaan, maar ik merk dat de onrust inmiddels steeds groter wordt. Ouders kunnen zich naast de impact van het virus zelf op de gezondheid ook zorgen maken over bijvoorbeeld de bevoorrading van de supermarkten, de economie in het algemeen of de eigen financiële situatie. Grote zorgen waar we de kinderen beter niet mee kunnen opzadelen. Kinderen kunnen daar veel over gaan nadenken en zich zorgen maken over té grote vraagstukken. 
Belangrijk is om de vragen vanuit de kinderen zélf te laten komen. Speelt je kind lekker verder, slaapt het goed en merk je eigenlijk geen verschil met anders? Dan is het prima om het niet actief te bespreken.

Angsten en zorgen

Het onderwerp ‘corona’ is dus echt gesprek van de dag. Vaak hebben kinderen al het nodige meegekregen en kan het zijn dat zij óók gehoord hebben van de gevolgen van een besmetting. Merk je aan je kind dat het zich anders gedraagt of dat hij/zij aangeeft bang te zijn, vraag dan “Wat heb je gehoord en waar ben je bang voor?” Belangrijk is om dan in gesprek te gaan en eerlijk antwoord te geven. Bijvoorbeeld wel zeggen dat hij/zij ziek kan worden, maar dat het vaak niet zo ernstig is.
Zorg dat je zelf goed op de hoogte bent van alle ontwikkelingen. Dat geeft je zelf ook rust. Praat er over met anderen en als je zelf niet het antwoord weet op een vraag van je kind, zoek het dan eventueel samen op. Gebruik hiervoor betrouwbare websites. Juist nu circuleren er veel spookverhalen en nep-nieuws. Kijk bijvoorbeeld op de website van het RIVM. Je kunt je kind dan gelijk leren waar hij/zij betrouwbare informatie vandaan kan halen. Als je merkt dat je kind onrustig wordt van té veel nieuws en input, spreek dan af om het nieuws even niet meer te volgen.

Opvoeding

Opvoeden is naast leuk soms ook een uitdaging. In deze periode misschien een beetje extra uitdagend! Praat met andere ouders over hoe de dag ingedeeld kan worden, wat je kan doen als je bijvoorbeeld veel stress ervaart of er veel ruzie is doordat je met elkaar in huis zit. Zou je dit graag met een professional willen bespreken? De opvoedspreekuren van de GGD gaan weliswaar niet door met face-to-face afspraken, maar een telefonisch gesprek is vaak wel mogelijk.
Via telefoonnummer 088-01 00 550 van de GGD kunt u een gesprek met de opvoedadviseur aanvragen.

Tot slot: kinderen zijn soms net een kameleon. Ik hoor vaak dat ouders zeggen “Het ene moment zit hij vreselijk in zak en as en het volgende moment wil hij een potje voetballen.” Kinderen kunnen dat: switchen van de ene in de andere emotie alsof het niks is. Of misschien zetten zij wel een andere bril op. De situatie blijft hetzelfde, maar het maakt verschil of je kijkt door een zwarte bril, waarin alles zwaar en negatief lijkt, of door de roze bril die het allemaal wat luchtiger maakt. Dit gezegd hebbende, heb ik gelijk een leuke bezigheid als je thuis moet zitten met de kinderen: schrijf op een groot blad waarom verplicht thuis zitten door het coronavirus ook leuke kanten heeft. Veel fijner toch, om aan de leuke dingen te denken in plaats van te focussen op het negatieve? Hieronder volgen nog een aantal tips. Veel plezier en zorg goed voor jezelf en elkaar!

Danielle

 

Tips en activiteiten in en om het huis voor ouder en kind! 

  • Maak een dagplanning met afwisselende activiteiten op bijvoorbeeld het gebied van leren, ontspannen, huishouden. Leg dit voor aan je kind, geef het zelf ook ruimte om in te brengen en maak hierover afspraken. Op school zijn er ook duidelijke regels en structuur.
    Die voorspelbaarheid zorgt voor een gevoel van veiligheid bij een kind.
  • Moet je thuiswerken combineren met je kind dat ook thuis zit, dan is het belangrijk om hierover ook duidelijke afspraken te maken. Spreek duidelijk met je kind af wanneer je wat gaat doen en hoe lang. Kies voor een haalbare tijdsduur. Heb de volle aandacht voor je kind en vermijd spelen en het verwerken van je mail. Bijvoorbeeld ik ga nu een half uur werken en jij gaat tekenen. Daarna gaan we samen een spel doen.
  • Als het nog kan: lekker naar buiten met gepaste afstand van 1,5 meter. Rennen, steppen, stoepkrijten, touwtje springen, stoepranden, wedstrijdje bliklopen. Van die leuke ‘ouderwetse’ spelletjes. Op het moment van schrijven kunnen kinderen zonder klachten als koorts, hoest of verkoudheid buitenspelen met anderen.
  • Speurtocht doen in het huis.
  • Bellen of skypen met opa/oma.
  • Puzzelen, gezelschapsspellen doen, groot legoproject aanpakken.
  • Vlog maken over je thuis, je huisdier, je hobby/sport….
  • Fotograferen met een opdracht! Deze kan prima binnen én buiten in de tuin. Denk dan aan thema’s als vormen (bijvoorbeeld rechthoekig of rond), op kleur, pluizig of juist glad, je mooiste speelgoed of lekkerste ingrediënten van een maaltijd. Elke dag 1 thema en na een week samen een digitaal fotoboekje maken en laten afdrukken.
  • Je familie schilderen of kleien. Dat geeft vast veel hilarische momenten.
  • Kaarten maken/schrijven voor familie of vrienden die je nu niet ziet en deze opsturen. Het is altijd leuk om kaartjes te ontvangen, toch?
  • Cake of koekjes bakken.
  • Samen luisterboeken beluisteren. Via de bibliotheek zijn de luisterboeken gratis te verkrijgen.
  • Maak een mooie collage van oude tijdschriften.
  • Er zijn musea waar je virtueel een tour kan maken! Klik op deze link en ga op ontdekking.

 

Maart 2020

Het coronavirus, wat kan ik ermee? (pdf)