Contact

De afdeling tuberculosebestrijding is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 088-01 00 546
op werkdagen van 08.30-16.30 uur. Voordat je ons belt, houd jouw BSN-nummer bij de hand.
Woensdag de gehele dag en vrijdagmiddag zijn wij vanaf 12 uur niet meer bereikbaar.

Je kunt jouw vraag/opmerking ook mailen naar tbc@ggdhn.nl. Wij zullen jouw e-mail dan op de eerstvolgende werkdag beantwoorden.

Buiten kantoortijd kun je bellen met 088-01 00 535. Dit nummer is uitsluitend voor meldingen, intercollegiaal overleg voor professionals en spoedeisende vragen over infectieziekten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.

 

 

 

Melding tuberculose

Tuberculose (tbc) is een ziekte waarvoor een wettelijke aangifteplicht geldt. Een arts die tuberculose vaststelt is verplicht dit te melden bij de GGD. De GGD moet dit vervolgens melden aan de Inspectie voor de Volksgezondheid en het RIVM. Door deze aangifteplicht kan op elke melding adequaat worden gereageerd. Door de registratie van alle aangiften ontstaat een goed overzicht van besmettingshaarden, het aantal tbc-patiënten per jaar, behandelingsresultaten etc.