Mentale weerbaarheid

Mentale weerbaarheid kun je omschrijven als fitheid van geest. Lekker in je vel zitten zorgt ervoor dat je positiever in het leven staat, minder last hebt van stress, beter kunt functioneren en problemen beter de baas bent. Om te voorkomen dat je depressieve klachten ontwikkelt of dat die klachten toenemen, kun je investeren in je eigen mentale fitheid door meer aandacht te geven aan voldoende beweging, te stoppen met roken, minder te drinken en gezonder te eten. Kortom het verbeteren van je leefstijl kan ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel gaat zitten.

De website www.mentaalvitaal.nl biedt uitgebreide informatie. Tevens vind je er oefeningen als 'Stoppen met tobben' en 'Positieve gedachten'.  Ook is er online (zelf-) hulpaanbod te vinden zoals de programma’s www.kleurjeleven.nl en www.psyfit.nl. In onze regio kunt u voor hulpvragen terecht bij www.ggznhn.nl.

Senioren

Ouder worden gaat vaak gepaard met vergeetachtigheid, minder energie, lusteloosheid, eenzaamheid en lichamelijke ongemakken. Dat is niet zo vreemd, want oudere mensen hebben meer verlieservaringen. Ze krijgen ook te maken met het verminderen van sociale relaties, een lichaam dat begint te protesteren en verlies van zelfstandigheid. De kwaliteit van leven en gevoel van welbevinden staat voorop. Blijf geestelijk, lichamelijk en maatschappelijk actief.

Tips om gezond en jong van geest ouder te worden en te blijven:

  • Zorg dat u steeds één of meer doelen heeft.
  • Beweeg tenminste drie maal per week een half uur.
  • Slaap voldoende.
  • Probeer te leren van verlies, teleurstelling en tegenslag.
  • Koester vriendschappen en onderhoud uw contacten.
  • Denk regelmatig aan alles waar u dankbaar voor of trots op bent.
  • Zorg voor mensen en dieren.
  • Eet matig en eet minstens twee keer per week vis.
  • Geniet van de kleine dingen in het leven. 
     

 

Handige links

     

ALGEMEEN   VOOR JONGEREN